השקעות אלטרנטיביות: מדוע כדאי להשקיע בקרנות נדל"ן שמשקיעות בנכסים בישראל?

השקעות אלטרנטיביות הן אפיקי השקעה אלטרנטיבים להשקעה המקובלת בנכסים סחירים, כמו: מניות ואגרות חוב. בין אפיקי ההשקעה האלטרנטיבים, ניתן למצוא:  קרנות נדל"ן, קרנות הון סיכון, קרנות גידור וכו'. אפיקי ההשקעה האלה, זכו לעלייה בפופולריות, בעקבות משבר הסאב-פריים שפקד את ארה"ב והעולם כולו, שהביא כלכלות רבות להנהיג ריבית נמוכה וגרם למשקיעים לחפש אפיקי השקעה סולידים ובטוחים יותר.


מהן הסיבות לעלייה בפופולריות של השקעות אלטרנטיביות בישראל?

 

בשנים האחרונות, השקעות אלטרנטיביות הולכות וצוברות תאוצה בקרב המשקיעים הישראלים. לתופעה זו יש מספר סיבות:

 

1.  השקעות אלטרנטיביות אינן נסחרות בשוק ההון, ולכן התנודיותיות שלהן נמוכה יותר. על כן, הן נחשבות לאפיק השקעה סולידי ובטוח יותר עם פיזור סיכון רחב יותר, לעומת נכסים סחירים. 

 
2. הריבית הנמוכה הנהוגה כיום, בישראל ובכלכלות רבות בעולם, יצרה חוסר כדאיות להשקיע באפיקים סולידים, כגון: אגרות חוב, עקב פוטנציאל התשואה הנמוך. 
 
3.  הסיבה השלישית לתופעה, נובעת מהשפעת נגיף הקורונה, על שוקי ההון בישראל ובעולם, שיצר חוסר ודאות ותנודתיות בשוקי ההון, שהביאו משקיעים רבים לבחור בהשקעות בטוחות יותר. כמו כן, העליות החדות שנרשמו בשנה האחרונה, בבורסות רבות ברחבי העולם, גורמות לרתיעה וחשש מפני "תיקונים" שצפויים לבוא. 

 

קרנות נדל"ן הן הדבר החם בשוק ההשקעות האלטרנטיביות

 

לצד העלייה בפופולריות של אפיקי ההשקעה האלטרנטיבים, בולט אפיק אחד מעל השאר, והוא קרנות הנדל"ן, שהם אולי ההשקעות האלטרנטיביות הנפוצות ביותר כיום בעולם. זה לא סוד, שמחירי הנדל"ן בישראל עולים בצורה מתמדת מדי שנה. ללא קשר, למלחמות, מגפות או מיתון עולמי. זו אחת, הסיבות מדוע המשקיעים הישראלים מעדיפים להשקיע בקרנות הנדל"ן, כמו BDA השקעות אלטרנטיביות. בין הסיבות הנוספות לכך ניתן למנות, את התשואה הגבוהה יחסית שניתן להשיג באמצעות השקעות הנדל"ן, לצד חיבתם של המשקיעים להשקיע בנכסים ריאלים, שניתן לראות בעיניים, יחד עם תחושת הביטחון והיציבות שהם מעניקים.


מהם היתרונות שבהשקעה בקרנות נדל"ן אלטרנטיביות שמשקיעות בנכסים בישראל?

 

בקרב חלק מהמשקיעים יש נטייה להאמין שהשקעה בקרנות נדל"ן שמשקיעות בנכסי נדל"ן בחו"ל, עדיפה ובעלת תשואה גבוהה יותר לעומת השקעה בקרנות שמשקיעות בנדל"ן בישראל. אנו סבורים, שהנחת יסוד זאת מוטעית, ועלולה דווקא להביא להשקעה מסוכנת ולא רווחית. 

הנה מספר סיבות מדוע עדיף לכל משקיע, באשר הוא, להשקיע בקרנות נדל"ן שמשקיעות בנכסים בישראל:

  1. יכולת המעקב – אחד היתרונות הגדולים שיש למשקיעים בקרנות נדל"ן שמשקיעות בנכסים בישראל, היא האפשרות והיכולת לעקוב אחר על ההתרחשויות הנוגעות למצב הנכס. ההשקעה בישראל, מאפשרת למשקיעים לעקוב אחרי כל שלב ושלב, בפרויקט הנדל"ן בו השקיעו, לדעת בקלות אם יש עיכובים בפרויקט, מה מצבו הפיננסי של כל אחד מהגופים שלוקחים חלק בפרויקט וכו'.  השקעה בישראל, משאירה את השליטה בידי המשקיעים, ומפחיתה את הסיכון באופן משמעותי, מפני תרמיות והונאות שעלולות לקרות.
  2. שקיפות מלאה – בניגוד להשקעות נדל"ן בחו"ל, כשבפועל מרבית הקרנות הן קופסה שחורה והן מאיין תעלומה, והמשקיעים לא יכולים לבקר בנכס ולבדוק מה הם רכשו בפועל, בייחוד בתקופה, בה נגיף הקורונה מונע מאיתנו להתנייד בקלות ברחבי העולם. BDA השקעות אלטרנטיביות מאפשרת נגישות מלאה של המשקיעים למידע גם באופן עצמאי. הנגישות מתאפשרת הן ממשרדי הקרן וגם דרך היכולת לבחון ולבדוק כל פרט בהשקעות מול הרשויות השונות בישראל.
  3. כל המידע וההשקעות בשפה העברית – ההשקעות ומסמכי ההשקעה, כולם בשפה העברית ונגישים לכל. איננו שולחים את המשקיעים לבחון ולבדוק נכסים מעבר לים, בשפות והסברים שאינם מכירים. כמו כן, כל היועצים הם ישראלים ודוברים את השפה העברית. הקרן היא מקומית מישראל ולכן יש לה שליטה מלאה על ההשקעות והנכסים ללא צורך בשותף מקומי, כפי שקורה בהשקעות נדל"ן בחו"ל.  כמו כן, כל היועצים של הקרן ישראלים דוברי עברית, והמשקיעים יכולים לגשת אל כל אחד מהם באופן פרטי ולבדוק איתם כל פרט בעסקה ובהשקעה, לרבות שמאים, יועצים, חברות הנדסה. 
  4. דמי הניהול תלויים באופן ישיר בעמידה בתכנית העסקית ובתשואות עודפות – BDA השקעות אלטרנטיביות, גובה דמי ניהול, בהתאם לעמידה בתוכנית העסקית ובלוח זמנים שנקבעו מראש. זאת בניגוד, לרוב קרנות הנדל"ן שמשקיעות בנכסי נדל"ן בחו"ל, בהם דמי הניהול נגבים ללא תלות במצב הפרויקט.
  5. זהות אינטרסים – חברת ניהול הפרויקט של BDA השקעות אלטרנטיבות, משקיעה בפרויקט, לפחות כ-10% מהונה. מדובר בסכום משמעותי ומהותי שיוצר זהות בין האינטרסים של המשקיעים ושל חברת הניהול. סכום זה, יוצר תמריץ עבור חברת הניהול לנהל באופן המיטבי את הפרויקט, שכן האינטרס של ושל המשקיעים הוא זהה.
  6. השקעה בנכסים פיזיים בלבד שניתן לראות – כל ההשקעות מבוצעות בנכסים קיימים, ואין השקעה בקרקעות. זאת בניגוד, להשקעות נדל"ן בחו"ל, שם לעיתים ההשקעה מתבצעת כאשר הנכס קיים רק על הנייר. במקרים כאלה, ברור למדי שהסיכון הוא רב יותר, בייחוד כשמדובר בשווקים רחוקים ולא מוכרים,מעבר לים, עליהם הפיקוח דל.
  7. בקרנות קיים מודל של חוב בכיר מגובה בביטחונות הטובים ביותר שיש – בכל הפרויקטים המשקיע נכנס כמלווה כשהוא הנושה העיקרי עם יחס בטוחה להלוואה נמוך. כנגד ההשקעה הוא זוכה לתשואה שנתית המשולמת לחשבון הבנק שלו ולאחר תקופה מוגדרת. בחלק מהקרנות ניתן להמיר את ההלוואה להון מניות בפרויקט. 
  8. השקעות שקליות בלבד – המשקיעים בקרן BDA לא חשופים לתנודות שערי החליפין, שקיימת במרבית קרנות ההשקעה בנדל"ן חו"ל ברחבי העולם.
 

לסיכום, שוק ההשקעות האלטרנטיביות קנה לעצמו מקום של כבוד, בקרב המשקיעים בשנים האחרונות, הריבית הנמוכה, היציבות והתנודתיות המעטה, לצד פיזור הסיכון, הביאו לעלייה חדה בבחירה של משקיעים באפיקי ההשקעה האלה. 

אחד מאפיקי ההשקעה האלטרנטיביים החמים ביותר, הוא השקעה בקרנות נדל"ן. אם כי, בקרב משקיעים רבים יש נטייה לחשוב שהשקעה בקרנות נדל"ן שמשקיעות בנכסים בחו"ל, היא עדיפה ומשתלמת הרבה יותר. אנו סבורים שהנחה זו מוטעית, ושהשקעה בנכסי נדל"ן בישראל, מעניקה ביטחון, שקיפות, יכולת מעקב, ומנגנונים רבים שמבטחים את ההשקעה שלכם, שערכם לא יסולא בפז.

קרנות נדל"ן הן הדבר החם בשוק ההשקעות האלטרנטיביות

אולי יעניין אותך גם