2021 בענף המלונאות: סימני התאוששות מרשימים לקראת חזרה לשגרה

2021 הייתה שנה בה ענף התיירות באופן כללי וענף המלונאות בפרט, הראו שהם עמידים גם בפני אתגרים לא קלים. בימים האחרונים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מפרסמת נתונים מעניינים, שמסכמים את 11 החודשים הראשונים של 2021 בענף המלונאות בישראל, בצל הקורונה.

לפי הנתונים אלו 2021 נפתחה בצורה לא פשוטה עבור ענף המלונאות בישראל, בגלל מגבלות הסגר השלישי, שפגעו בו משמעותית, והביאו לכך שתפוסת המלונות בחודשים ינואר-פברואר הייתה מועטה מאוד. החל מחודש מרץ, אנו רואים התאוששות הדרגתית ומשמעותית, במספר הלינות של הישראלים בבתי המלון. אם בחודש מרץ, התפוסה בבתי המלון עמדה על 26%, בחודש אפריל היא הגיעה ל-37% ובחודש יוני היא עמדה כבר על-60%. בין יולי לנובמבר התפוסה בבתי המלון נעמדה בין 49-45%. ניתן להסביר נתונים אלו, שמגיעים דווקא בחלק מהחודשי הקיץ הפופולרים ביותר בענף, בכך שגבולות השמיים נפתחו, ויותר ויותר ישראלים החלו להזמין חופשות מעבר לים, וזנחו מעט את בתי המלון בישראל.

עוד לפי הנתונים של הלמ"ס עולה כי במהלך חודשים מרץ-מאי, נרשמו לא פחות מ-3.2 מיליון לינות של ישראלים בבתי המלון בישראל, מספר שעקף את התקופה המקבילה ב-2019, אז נרשמו כ-3.1 מיליון לינות בלבד. גם החודשים שלאחר מכן, עמדו בסימן התאוששות ניכרת בענף התיירות, כאשר בין יוני לנובמבר פקדו את בתי המלון בישראל לא פחות מ-10 מיליון ישראלים, מספר שעקף את התקופה המקבילה ב-2019, אז שהו בבתי המלון רק 8 מיליון ישראלים.

 

נתונים: הלמ"ס

 

הנתונים הללו מובאים ברקע של שנה, בה הוטלו מגבלות לא פשוטות על כניסת תיירים לישראל, שכמובן גרמו לירידה בתפוסה בבית המלון בישראל.

היעדים המבוקשים ביותר השנה בקרב התיירים הישראלים, היו ללא ספק אילת וים המלח, שנחשבים ליעדים מבודדים ומרוחקים יותר, לעומת תל אביב וירושלים.

2021 השנה בה ענף המלונאות הראה חוסן ואיתנות

הנתונים שמביאה הלמ"ס יכולים לעודד את כולנו. 2021 הייתה שנה מבחן לענף התיירות בישראל ונדמה שהוא עמד בה בהצלחה. עדות לכך ניתן לראות ע"י ההשוואה של מספר הלינות בבתי המלון בישראל בשנת  2020 לעומת 2021, כשבחלק מהמקרים הנתונים של 2021 גבוהים פי כמה מהחודשים המקבילים ב-2020.

כך למשל אם בחודש יוני 2020 התפוסה של בתי המלון בישראל עמדה על 20.9%, בחודש יוני שנה לאחר מכן התפוסה נעמדה כבר על 51.6%. אם ביולי 2020 התפוסה נעמדה על 33.5% ובאוגוסט 2020 על 52%, ביולי-אוגוסט 2021 התפוסה הממוצעת הייתה 60%, ובחודשים ספטמבר- נובמבר הפערים אף מתרחבים.

ב-2021 ענף המלונאות בישראל הוכיחה עמידות ואיתנות, ושאסור להספיד אותו כל כך מהר. ב-2021 ענף המלונאות עמד באתגרים מורכבים, החל מחוסר ודאות, סגרים, מגבלות וזנים חדשים של נגיף הקורונה.

השנה שעברה עלינו, הוכיחה גם את הפוטנציאל הרב שיש למלונות בישראל ואת הביקוש שעולה בקרב צרכנים רבים, לחופשה מהנה, כדי לנקות את הראש להתאורר וליהנות.

מומחים רבים טוענים, שטרם נאמרה המילה האחרונה בענף המלונאות והתיירות בישראל ובעולם. ובשנים הבאות, אנו צפויים להתאוששות מרשימה אף יותר של הענף. הביקוש לחופשות בארץ ובחו"ל רק עולה בשנים האחרונות, וזרם תיירים רב צפוי לפקוד אף הוא את ישראל, כמדינה חמה ואטרקטיבית.

BDA מאפשרת למשקיעים ליהנות מהשקעה במלונות עם ביקוש גבוה

כשאנחנו רואים בשנים האחרונות, זינוק ניכר בהשקעות הנדל"ן בארץ, נדמה שהקורונה עלולה להשכיח את זה שענף המלונאות הוא אחד מענפי ההשקעות בעלי הפונטנציאל הרב ביותר עקב מספר סיבות. ראשית, המחסור שיש בחדרי מלון בישראל, שצפוי להיות כשתחזור תקופת השיא של התיירות גם בגלל הסכם השמיים הפתוחים והוזלת כרטיסי הטיסה, שנית, הטבות המס שניתנות ע"י המדינה לענף כדי לעודד תיירות, שלישית, האפשרות של גופי נדל"ן לרכוש בתקופת הקורונה, נכסים בהנחה ולהסב אותם למלונות.

אחת הקרנות המובילות בישראל כיום המבצעת השקעות אלטרנטיביות בענף המלונאות היא BDA.  קרן של מומחים בינלאומיים להשקעות אלטרנטיבות, שקנתה בתקופת הקורונה נכסי משרדים במחירי הנחה, ומסבה אותם למלונות, באזור המרכז המבוקש. המודל של הקרן מבוסס על  מודל רכישה עם בטוחות, ומודל של פיזור השקעות בין נכסים, במטרה לתת למשקיעים רשת בטחון ופיזור סיכונים.

ענף המלונאות בישראל סיכום שנה

אולי יעניין אותך גם