היתרונות של השקעות אלטרנטיביות על פני השקעות בשוק ההון

מה הן השקעות אלטרנטיבות?

השקעות אלטרנטיביות הן אפיקי השקעה אלטרנטיבים להשקעה המקובלת בנכסים סחירים, כגון: מניות ואגרות חוב, שאין ביניהן לבין שוק ההון קורלציה (התאמה). בין אפיקי ההשקעה האלטרנטיבית, ניתן למצוא: קרנות נדל"ן, קרנות הון סיכון, קרנות גידור וכו'.

 

כיצד נוצרו ההשקעות האלטרנטיביות?

ב-2008 פקד את העולם משבר הסאב-פריים, אולי אחד המשברים הכלכליים הקשים שידע. אותו משבר, גרם למשקיעים לחפש אפיקי השקעה סולידים ובטוחים יותר, שיאפשרו להם לפזר את הסיכון ולהיות פחות תלויים בגחמות ובתנודתיות של שוק ההון. כך, הגיחו לעולם, ההשקעות אלטרנטיביות שהתאימו בדיוק לצרכים האלה של המשקיעים. תחום שעד אז היו די שולי ואיזוטרי, פתאום קיבל תפנית ונהיה מבוקש יותר ויותר, גם בעקבות הריבית הנמוכה שהונהגה בכלכלות העולם מאז המשבר. אם עד אז, המשקיעים היו די מקובעים ושמרנים והעדיפו להשקיע אך ורק במניות ואג"חים, גם כאשר שוק ההון היה מסוכן ובערפל. המשבר גרם להם להבין, שהשקעות אלה הן הכיוון אליו לפנות בזמני ספק ואי ודאות.

 

מה היתרונות של השקעות אלטרנטיביות לעומת השקעות בשוק ההון?

 

ישנם יתרונות לא מובטלים להשקעות אלטרנטיביות לעומת השקעות בשוק ההון שיסבירו מדוע בעת האחרונה, הן הולכות וצוברות פופלריות יותר ויותר:

 

  1. הפחתת התנודיתיות של תיק ההשקעות – כאשר אתם משקיעים במניות ואג"חים בשוק ההון, אתם חשופים ומשופעים מהתנודתיות שחלה על שוק ההון כולו. תנודיתיות זו מורגשת על אחת כמה וכמה,  בימים אלה, בהם העולם כולו נמצא תחת משבר הקורונה, וששוק ההון נמצא במצב של חוסר ודאות. כאשר אתם משקיעים בהשקעות אלטרנטיביות אתם לא מושפעים מהלך הרוח של שוק ההון. למעשה, אתם לא צריכים לחשוש ממפלות שלגים, שתשפיע גם על תיק הנכסים שלכם, וכך ההשקעה שלכם בטוחה ויציבה יותר.
  2. פיזור סיכונים – השקעות אלה מאפשרות לפזר סיכונים ע"י השקעה באפיקי השקעה אלטרנטיבים שונים, שאינם תלוים אחד בשני כמו: קרנות נדל"ן קרנות הון סיכון. וכן, בתוך אפיקי ההשקעה אלה יש אפשרות אף להשקיע באזורים גיאוגרפים שונים: כמו ארה"ב וסין, וכן להשקיע בהשקעות בעלות מאפייינים שונים אחד מהשני. כל אלה מאפשרים להפחית את הסיכון ולהגדיל את פוטנציאל התשואה האפשרי.
  3. הסיכון נמוך בהשוואה לתשואה האפשרית – השקעות אלה נחשבות להשקעות שהסיכון בהן נמוך יותר בהשוואה להשקעות בשוק ההון. לעומת זאת התשואה הפוטנציאלית שטמונה בהן, היא גבוהה, ועל כן השקעות אלה משתלמות ומושכות משקיעים רבים. יש לציין, שהשקעות אלטרנטיביות הן בעלי מגוון רב ורחב ובכל השקעה יחס תשואה-סיכון הוא שונה.
  4. קבלת תזרימי מזומנים לחשבון הבנק במהלך ההשקעה – השקעות אלטרנטיביות רבות, כגון: נדל"ן למגורים, מאפשרות למשקיע להינות מהכנסות יציבות מהשכרת הנכס, עוד בזמן ההשקעה.
  5. חלק מההשקעות אלטרנטיביות כוללות הטבות מס – הטבות אלו לא קיימות בהשקעות בנכסים סחירים בשוק ההון. אחת הדוגמאות לכך, ניתן לקחת מישראל ומהחוק לעידוד השקעות הון שמעניק הטבות מס גבוהות, לבעלי בניין חדש להשכרה, בעקבות הכנסות מהשכרת הבניין ומרווח הון כתוצאה ממכירת הדירות בו.

לסיכום, היתרונות הגלומים בהשקעות אלטרנטיביות הם גדולים ורבים, החל מפיזור הסיכונים, הפחתת התנודתיות, יחס תשואה-סיכון נמוך וכו'. על כן, כדאי ורצוי לפזר את תיק ההשקעות שלכם ולשלב יחד עם השקעות בנכסים סחירים כגון: מניות ואג"חים, גם השקעות בנכסים אלטרנטיבים, כמו שמציעה BDA קרנות השקעה חכמות בישראל. עצה זו נכונה, בייחוד בזמן שמגפת הקורונה יוצרת אי ודאות בעולם ההשקעות.

אולי יעניין אותך גם